logo braillenet

Adapter et diffuser des manuels scolaires pour l'intégration des jeunes handicapés visuels

retour colloque

Antonio QUATRARO

Counsellor for the integration of the blind
Italian Library of the Blind (Monza)


Résumé

L'auteur présente le rôle et l'importance de la lecture dans l'éducation des déficients visuels ; Les différences principales entre la lecture visuelle et tactile ; Les différents aspects du système d'écriture braille, ses avantages et ses limites. Quel rôle joue l'école dans une chaîne services, le potentiel des technologies de l'information pour produire des livres sur demande pour les déficients visuels ainsi que des livres électroniques accessibles. Le droit de propriété intellectuelle, et les relations avec les éditeurs italiens.
Lire l'article (en VO anglaise)

Abstract

Adapting and Providing School Books for Integrated Education of the Visually Impaired
In this paper I try to present our experience in the domain of school integration of visually impaired and multihandicapped students in Italy.
I try to show that school integration concerns first of all the school community and the community in general. Afterwards I try to explain some general points, leading to the idea that school integration, although it suggests some restructuring of old and productive habits, proves to enrich teaching competences and to promote some attitudes, some behaviours and some concepts in the school community; these on turn facilitate the development of perceptive, cognitive, social competences in the fully-sighted students.
I attempted to underline some ambiguities and contradictions in our common awareness, that swings between task specialisation and unification of know-hows.
Finally I shortly describe some of the services run by the Italian Library of the Blind in Monza, aiming at supporting school and families in the domain of school integration, and particularly textbook transcription services for blind and for partially sighted students.

Read the article
Retour à la liste