Telematics in the education of the visually handicapped

Les outils télématiques dans l'éducation des handicapés visuels

Paris june 2-3 1998 on the occasion of AUTONOMIC 98/Paris 2-3 juin 1998 à l'occasion d'AUTONOMIC98

• To present innovative teaching methods relying on the Internet/Présenter les méthodes d'enseignement faisant appel à Internet

• To present pilot applications of telematics in education/Présenter des expériences télématiques pilotes dans l'éducation

• To encourage the development of adapted communication tools/Encourager le développement d'outils de communication adaptés

• To progress in the definition of standards /Progresser dans la définition de standards

• To stimulate exchanges between professionals, researchers and users'organisations/Favoriser les échanges entre professionnels, chercheurs et associations de personnes handicapées.

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Proceedings/Actes


Table of contents/Tables des matières :

Proceedings are presented in this table of contents: Each paper is followed by a short abstract if you want to read the full paper or the detailed click on the name of paper./Les actes sont présentés dans cette table des matières :Chaque article est suivi d'un résumé court, si vous désirez lire l'article complet ou le résumé détaillé, cliquez sur le nom de l'article.

[ The Internet, a Way to Prevent Exclusion ]/Internet, un moyen de lutter contre l'exclusion

Pierre GRIFFON, APAM (France)

Résumé : L’utilisation d’Internet se développe et se banalise. Ce réseau commence à être de plus en plus accessible aux personnes déficientes visuelles. Il devient donc potentiellement un formidable outil de lutte contre l’exclusion dans laquelle sont souvent confinés les aveugles ou les malvoyants. Quelques situations rencontrées sur le réseau au cours de mon expérience, en tant qu’utilisateur puis initiateur et responsable de sites professionnels spécialisés dans le domaine de la déficience visuel, permettent d’illustrer l’originalité et l’intérêt de ce nouveau moyen de communication.

[ The Computer and the Fight for Integration ]/L'ordinateur et le combat pour l'intégration

Sylvie DUCHATEAU (France)

Résumé : L'ordinateur est-il une aide pour la personne aveugle ou va-t-il, à l'avenir, lui compliquer la vie ? Que faire pour empêcher un nouvel isolement des aveugles dû à la suprématie du monde graphique ? Telles sont les questions auxquelles l'auteur tente de répondre en évoquant son parcours d'étudiante aveugle, l'évolution de l'informatique, et les adaptations possibles à cette évolution, mais aussi les problèmes rencontrés et les solutions qui pourraient être envisagées.

[ Copyright: Preventing a Safeguard from becoming a Barrier ]/ "Droit de copie": Comment empêcher une protection de devenir une barrière

David MANN, RNIB (United Kingdom)

Abstract: This talk will summarise the findings of an international survey entitled "Copyright law and Rights of Blind People", published by RNIB in October 1997.In particular it shall highlight the application of new legislation in certain countries to electronic media and present instances in which new technology raises new copyright questions. It will also refer to current proposed European Union legislation and campaigning activity.

[ Making the Web Accessible : the WAI project ]/Rendre le Web Accessible : le projet WAI

Daniel DARDAILLER, INRIA (France)

Abstract : The World Wide Web is fast becoming the de facto repository of preference for on-line information, yet the technology of the Web has inadvertently created barriers for people with disabilities. The World Wide Web Consortium (W3C) coordinates the evolution of the Web core protocol (HTTP, HTML, CSS, XML, etc) and has a mission to "lead the Web to its full potential". As of 1997, W3C has taken on a new leadership role in removing these accessibility barriers and to that effect, has started the Web Accessibility Initiative (WAI). This paper addresses the issue of accessibility by all potential users to the Web, and outlines current and on-going activities carried out by W3C WAI.

[ Accessing HTML by blind people ]/L'accès à HTML par les personnes aveugles

Paolo GRAZIANI,L BURZAGLI, E PALCHETTI CNR (Italy)

Abstract : The organisation of a newspaper for the blind was the occasion to design a WWW site devoted to the more general problem of accessibility to the information available in the Web by blind persons. In particular, we have considered three different aspects of the accessibility. Firstly, the application of guidelines concerning the correct use of HTML code; secondly, the effective navigation inside the hypertext; thirdly, the distribution of the newspaper in order to ensure that as many blind users as possible can benefit of this service.The paper describes the structure of the electronic daily newspaper, the special tools developed for an effective browsing of articles and other facilities made available for blind users of the service. The project has been supported by the Italian Ministry of University and Scientific and Technological Research.

[ The SEDODEL Project ]/La diffusion sécurisée de documents pour les personnes handicapées visuelles : Le projet SEDODEL

Tom WESLEY, Iain MILLNS, Univ. BRADFORD (United-Kingdom)

Abstract : This paper explains the copyright problem, its affects on the Information Society, and the need for new European copyright legislation. It describes enabling technologies, such as the Standard Generalized Markup Language (SGML), ECMS, and the World Wide Web. It also describes the features of SEDODEL and the needs of SEDODEL users.

[ Is the Full Potential of the Internet ]Jusqu'où Internet est-il accessible pour les personnes déficientes visuelles ?

Soren Holmgren JENSEN, Institute for the Blind (Denmark)

Abstract: The internet is everything and everything is on the internet - but is it accessible for visually impaired ?Based on my own experience as a visually impaired user of the Internet and based on the experience I have from my work on the Institute for the Blind and Visually impaired in Denmark with courses in the use of the Internet.The author passes on these experience and gives his opinion on how and to what extend visualy impaired persons will be able to use the Internet. The main emphasis is on the use of standard applications comblined with the use of enlargement apllications.

[ Integration of Gutenberg on Line Books … ]/L'intégration des livres en ligne de Gutenberg dans le catalogue TESTLAB autrichien

Franz BURGER, Klaus MIESENBERGER, Gerold WAGNER, Univ. LINZ (Austria)

Abstract : Visually impaired readers have access to only a small number of literature related to the number of publications available in print. This is due to the limited provision of publications in accessible formats lack of adequate library services for visually impaired readers.In the Austrian workpackage of the TESTLAB project a national union catalogue for accessible literature has been developed. This catalogue allows the integration of on-line literature from the Internet.Consequently, visually impaired readers not only get the bibliographic information of available titles but also have direct access to on-line literature.

[ Evaluation of Guidelines… ]/Evaluation des guides de conception pour la création de pages Web

Chetz COLWELL, Helen PETRIE, Univ. HERTFORDSHIRE (United Kingdom)

Abstract : There are a number of elements within Web pages that currently make the World Wide Web difficult for people with disabilities to use, but there are also simple techniques that can be used to improve accessibility. This paper will describe a study which evaluates the Web Page Author Guidelines and Checklist of the Web Accessibility Initiative. These are currently being developed to assist Web page authors in making their pages accessible to people with disabilities. It is often the visual nature of much of the content of the Web that makes access difficult for blind people, and so it is this group that this study focuses on. The study involves both Web page authors and blind people. The three aims of the study are to investigate: (a) whether Web page authors are able to use the Guidelines effectively; (b) whether the Guidelines and Checklist can be used to evaluate the accessibility of existing Web pages and suggest possible improvements; and (c) whether Web pages designed to the Guidelines are accessible to blind people. In order to investigate (a) and (b) two groups of students will use the Guidelines and Checklist to design or evaluate web pages. Blind people will then evaluate the students’ Web pages in order to examine (c).

[ Audidact:Training Software for Internet… ]/AuDidact : Didacticiel de navigation sur Internet pour personnes handicapées visuelles s A

Philippe MABILLEAU, Judith PROULX, Patrick CHASSE, Joëlle CARIGNAN, TECSO (Canada)

Résumé : TECSO inc., en collaboration avec l’American Printing House for the Blind, Inc. (APH), est le maître d’œuvre d’un projet de recherche appliquée intitulé AuDidact. Dans le cadre de cette recherche, TECSO a conçu, réalisé et évalué des outils innovateurs facilitant la navigation dans Internet et l’apprentissage de l’interface graphique de Windows® 95 pour les personnes ayant une déficience visuelle. Les outils interactifs développés offrent en complémentarité des informations dans diverses modalités : vocale, sonore et tactile. Le projet a permis le développement du logiciel AudioWin offrant une rétroaction sonore à la navigation dans les interfaces graphiques à l’aide des commandes du clavier. Un didacticiel sur cédérom a également été développé et est accompagné d’une série d’outils pédagogiques complémentaires tels qu’un guide tactile représentant des écrans de Windows en relief, un manuel du didacticiel et un tableau pédagogique tridimensionnel. Le didacticiel aborde les concepts de base d’Internet et du courrier électronique, en plus des applications courantes de Windows® 95 telles que l’Explorateur Windows et WordPad

[ The feasability of a virtual documentation center ]/Faisabilité d'un centre de documentation en réseau

Florence MOREL-LAB, Marc OLLIER, EREADV Villeurbanne (France)

Résumé : Internet apporte le rêve pour un déficient visuel d'avoir accès à une multitude de documents en permanence et immédiatement, à une échelle mondiale et pouvoir échanger avec d'autres personnes ayant les mêmes intérêts. Cependant, comme beaucoup d'établissements scolaires accueillant des élèves handicapés visuels, l'EREA DV se pose la question de savoir comment utiliser concrètement ces nouveaux outils de communication et d'accès à l'information dans le cadre de nos enseignements. L'EREADV a commencé à utiliser Internet à titre exploratoire dès 1996 et participe au projet BrailleNet depuis son début en septembre 1996. Dans le cadre de ce projet nous avons notamment réfléchi à la mise en place d'un centre de documentation en ligne utile aux élèves et facilement accessible. Ce sont les résultats de cette réflexion et de cette première expérimentation que nous livrons ici.

[ Hybrid Book… ]/Livre hybride : Une nouvelle perpective pour l'éducation et les loisirs des non voyants

Paolo GRAZIANI, IROE-CNR (Italy);Andras ARATO Terez VASPORI, LSTR (Hungary)

Abstract : The European Copernicus DIGIBOOK project has been the first in the world to create the so-called Hybrid Book technique, where structured ASCII text in a modified HTML format is synchronously stored on a CD-ROM with compressed human speech. The HTML source and the human speech records are integrated by means of a pre-compiler and the hypermedia produced with this method can be accessed by means of a special browser. Both the authoring system and the browser were developed in Hungary by the LSTR and utilized in Hungary and in Italy to produce and test some examples of hybrid books. This paper describes these two parallel experiences, summarizes results and conclusions, by outlining possibilities of application of this technique in education.The Italian and Hungarian organizations of blind persons expressed interest in this new form of talking book by taking part in the evaluation phase.

[ A mailbox for Vissually Impaired Students ]/Messagerie pour étudiants handicapés visuels

Peter RODNEY, Danish Institute for the Blind and Partially Sighted (Denmark)

Abstract : The paper describes the development of an EU Comenius project. The goal of the project was to give the visually impaired student access to the same possibilities in using e-mail as their fully sighted fellow students have. The paper covers many social and organisational issues on the subject and is of origin not technical presentation. It deals more with the communication and support that are used in the encouragement of the students. The conclusion is that it is not enough to provide the students with the suitable software and technical solutions. There must be a considerably effort on the motivational and pedagogical aspects as well. Furthermore the paper is an invitation to take part in the exchange of e-mail. Young visually impaired students from Europe are invited to join the maillinglist at the listserver.

[ BrailleSURF : a Non Visual HTML Interface ]/BrailleSURF une interface HTML NonVisuelle

Djamel HADJADJ, Dominique BURGER, INSERM (France)

Résumé court: Le navigateur HTML BrailleSurf a été développé dans le cadre du projet français BrailleNet dont l'objectif est de promouvoir l'utilisation d'Internet pour l'éducation des personnes handicapées visuelles. Ce logiciel a été conçu pour permettre un accès simplifié aux pages HTML, en comparaison des solutions d'accès actuellement disponibles pour des utilisateurs handicapés visuels. Les principales fonctions nécessaires pour surfer sur Internet ont été identifiées et des modèles d'interaction adaptés ont été conçus pour permettre la lecture rapide des pages et la navigation. Pour chaque fonction, des combinaisons optimales de la synthèse vocale, du braille ou d'affichage adapté à l'écran ont été recherchées parmi lesquelles l'utilisateur peut choisir en fonction de ses préférences. Des tests effectués dans des écoles et des universités tout au long de l'année scolaire 97-98 avec une trentaine d'utilisateurs ont clairement montré que cette interface permet à des enfants ou des étudiants peu expérimentés en informatique de lire des pages HTML sans difficulté après un apprentissage très court. De telles techniques cependant ne permettent malheureusement pas de surmonter toutes les difficultés rencontrées sur le Web où trop de sites ne respectent pas les règles du de l'Accessibilité Pour Tous. C'est pourquoi un Site Web expérimental a été conçu également dans le cadre du projet BrailleNet. Ce site fournit un complément utile à BrailleSurf ainsi qu'aux autres navigateurs utilisés par les utilisateurs handicapés visuels.

[ Tools for Creating Accessible Web Pages ]/Outils d'aide à la création de pages Web accessibles

Helen PETRIE, Chetz COLWELL, Univ. HERTFORDSHIRE (United Kingdom); Filip EVENEPOEL Univ. LEUVEN (Belgium)

Abstract : The World Wide Web (WWW) currently holds great potential for people with disabilities, particularly visual disabilities, but it also poses many problems of access for them. The potential is that the WWW can give access to enormous amounts of information, without the need to be mediated by time-consuming and expensive processes. This means that disabled people can have direct access to information. However, particularly for people with visual disabilities, the highly visual nature of the WWW poses many problems of access. This paper will discuss the tools available to web authors to assist them in developing web pages which are accessible to everyone. The major tools include: guidelines for web authors on how to produce accessible pages; checklists which allow web authors to check whether their pages meet accessibility criteria; automatic validators, programs which automatically check whether pages meet accessibility criteria; and non-automatic tests which authors themselves can use to assess whether their web pages meet accessibility criteria. In particular we will focus on the Web Page Accessibility Self-Evaluation Test and an evaluation which we have conducted of that test.

[ The Internet: a pedagogic network on-line ]/Internet : un réseau pédagogique permanent

Bachir KERROUMI, CNAM (France)

Abstract: This paper will discuss the potential of the Internet for the professional training. This presentation ids based on a long experience of the author in running professional training especially designed for adults with a visual handicap.

[ Interactive analysis of fax documents ]/Analyse interactive de documents transmis par fax

Gerhard WEBER, Thorsten PUCK, Univ.HARZ (Germany); Max LANGE, BLISTA BRAILLETEC Gmbh (Germany)

Abstract: Processing of fax documents is an option of current document reading machines which may introduce the reader with different kind of graphics. Our tests show the erroneous detection of graphical zones by an OCR toolkit. We develop an interactive system to allow the user to mark-up a tactile printed fax document using a pointing device for improving the OCR process and to combine graphics with Braille or moon.

[ LaBraDoor : LaTeX-to-Braille-Door ]/LABRADOOR : de Latex au braille

Mario BATUSIC, Klaus MIESENBERGER, Bernard STOGER, Univ. LINZ (Austria)

A program to present mathematical Latex documents in a Braille maths notation, has been developed LABRADOOR is a part of the approach of the working group at the University of Linz to the Maths access problem. LABRADOOR is planned and developed as a module of a computer supported mathematical working environment for the blind. It gives access to mathematical sources by representing documents in a format that suits the needs of the mathematical working environment, the computer supported production of Braille outputs and the production of electronic documents. Although LABRADOOR is planned primarily as a module for a working environment, the practical application showed that `stand alone' program suits the needs of different tasks. Especially since one year, LABRADOOR is used to produce mathematical literature in Braille for students at secondary as well as university level in Austria.

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Authors/Auteurs:


Andras ARATO

Laboratory of Speech Technology for Rehabilitation (LSTR - RMKI), Budapest- H-1525 Budapest 114. POB 49.

E-Mail: arato@sunserv.kfki.hu

Mario BATUSIC

Johannes Kepler University, Linz (A) Modellversuch Informatik für Blinde Universität Linz, Altenbergerstr. 69, Austria

Tel: +43 732 2468--9232, fax: --9322

E-Mail: math@mvblind.uni-linz.ac.at

Dominique BURGER

INSERM U483 - UPMC B23 - 9, quai Saint Bernard - 75252 Paris cedex

E-Mail:dburger @snv.jussieu.fr

Franz BURGER

University of Linz-Institute of Applied Computer Science „Computer Science for the Blind" - Altenbergerstr. 69, A-4040 Linz, Austria

Tel.: +43 732 2468 892, Fax: +43 732 2468 9322

E-Mail: franz@mvblind.uni-linz.ac.at

Joëlle CARIGNAN

Conceptrice multimédia TECSO inc.-1575, boulevard Chomedey Laval (Québec) Canada H7V 2X2

Tél : (514) 973-5863 Télécopieur : (514) 973-5758

E-Mail: carignan@tecso.qc.ca

Patrick CHASSE

Ingenieur. TECSO inc.-1575, boulevard Chomedey Laval (Québec) Canada H7V 2X2

Tél : (514) 973-5863 Télécopieur : (514) 973-5758

E-Mail: chasse@tecso.qc.ca

Chetz COLWELL

Sensory Disabilities Research Unit, Department of Psychology

University of Hertfordshire, Hatfield AL10 9AB

Tel: +44 1707 284629 Fax: +44 1707 285059

E-Mail: c.g.colwell@herts.ac.uk

Daniel DARDAILLER

WAI Project Manager-W3C/INRIA - Sophia-Antipolis, France
E-Mail: danield@w3.org

Filip EVENEPOEL

Document Architectures Research Group, Department of Applied Electronics and Optics, Katholieke Universiteit Leuven, Kardinaal Mercierlaan 94,B-3001 Heverlee, Belgium

Tel: +32 16 32 18 66 Fax: +32 16 32 1986

E-Mail: Filip.Evenepoel@KULeuven.ac.be

Paolo GRAZIANI

Institute of Research on Electromagnetic Waves (IROE - CNR), Florence- Via Panciatichi 64, I - 50127 Firenze

E-Mail: graziani@iroe.fi.cnr.it

Pierre GRIFFON

Centre de Rééducation Fonctionnelle pour Aveugles ou Malvoyants- Domaine des Ombrages F-78160 Marly-Le-Roi

Tél : 01 39 58 48 20, Fax : 01 39 16 36 05

E-Mail : pgriffon@pratique.fr

Site Web: http://www.mygale.org/03/pierreg/

Djamel HADJADJ

INSERM U483 - UPMC B23 - 9, quai Saint Bernard - 75252 Paris cedex

E-Mail: Dhadjadj@snv.jussieu.fr

Søren Holmgren JENSEN

Rymarksvej 1 DK-2900 Hellerup Denmark

Telephone : + (45) 39 62 41 00 ext. 298, Fax + (45) 39 40 04 05

E-Mail: hma@ibos.dk

Bachir KERROUMI

CNAM , Laboratoire Brigitte Frybourg - 2, rue Conté 75003 Paris

E-Mail: Kerroumi@cnam.fr

Max LANGE

Blista Brailletec GmbH Industriestr. 11 35041 Marburg Germany

Philippe MABILLEAU

Vice président, Recherche et Développement. TESCO.inc.-1575, boulevard Chomedey Laval (Québec) Canada H7V 2X2

Professeur au Département de Génie électrique et de Génie informatique de l'Université de Sherbrooke, Québec

Tél : (514) 973-5863 Télécopieur : (514) 973-5758

E-Mail: mabilleau@tecso.qc.ca

Iain MILLNS

University of Bradford, Bradford, BD9 4JL, UK.

Tel: + 44 1274 234416, fax: + 44 1274 546866

E-Mail: i.millns@bradford.ac.uk

Klaus MIESENBERGER

University of Linz-Institute of Applied Computer Science „Computer Science for the Blind" - Altenbergerstr. 69, A-4040 Linz, Austria

Tel.: +43 732 2468 892, Fax: +43 732 2468 9322

E-Mail: klaus@mvblind.uni-linz.ac.at

Florence MOREL-LAB

EREA-DV Villeurbanne

32? EREADV - RUE DE France 69100 Villeurbanne

Tel : 04.78.03.98.98. - Fax : 04.78.68.84.10

Marc OLLIER

EREA-DV Villeurbanne

Helen PETRIE

Sensory Disabilities Research Unit, Department of Psychology

University of Hertfordshire, Hatfield AL10 9AB

Tel: +44 1707 284629 Fax: +44 1707 285059

E-Mail: h.l.petrie@herts.ac.uk

Judith PROULX

Ergonome. TECSO inc.-1575, boulevard Chomedey Laval (Québec) Canada H7V 2X2

Tél : (514) 973-5863 Télécopieur : (514) 973-5758

E-Mail: proulx@tecso.qc.ca

Thorsten PUCK

Harz University of Applied Studies Friedrichstr:57 38855 Wernigerode Germany

Peter RODNEY

psychologist and educational consultant at the Danish Institute for the Bind and Partially Sighted

Rymarksvej 1 2900 Hellerup Denmark

Tel (++45) 39 62 41 00, Fax (++45) 39 40 04 05

E-Mail: pr@ibos.dk

Site Web: www.visinfo.dk/ibs

Bernhard STOGER

Johannes Kepler University, Linz (A) Modellversuch Informatik für Blinde - Universität Linz, Altenbergerstr. 69, Austria

Tel: +43 732 2468--9232, fax: --9322

E-Mail: math@mvblind.uni-linz.ac.at

Terez VASPORI

Laboratory of Speech Technology for Rehabilitation (LSTR - RMKI), Budapest-H-1525 Budapest 114. POB 49.

E-Mail: vaspori@sunserv.kfki.hu

Gerlod WAGNER

University of Linz-Institute of Applied Computer Science „Computer Science for the Blind" - Altenbergerstr. 69, A-4040 Linz, Austria

Tel.: +43 732 2468 892, Fax: +43 732 2468 9322

E-Mail: gerold@mvblind.uni-linz.ac.at

Gerhard WEBER

Harz University of Applied Studies Friedrichstr. 57 38855 Wernigerode Germany

E-Mail: gweber@fh-harz.de

Tom WESLEY

University of Bradford, Bradford, BD9 4JL, UK.

Tel: + 44 1274 233902, fax: + 44 1274 546866

E-Mail: t.a.b.wesley@bradford.ac.uk

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